„Minden új nyelv új világlátással ajándékoz meg.”
Federico Fellini
„Nyelvem határai világom határait jelentik.”
Ludwig Wittgenstein
„Idegen nyelvek ismeretével, bárhol otthon érezheted magad a világon.”
Edmund De Waal
Munkaközösségünk közös célja, hogy egységes, színvonalas oktató- és nevelőmunkát végezzünk. Fő szempontunk, hogy tanulóinknak a további tanulmányokhoz szükséges és mindennapi életben használható tudást átadjuk. Amellett, hogy diákjaink viszonyát megalapozzuk anyanyelvünkhöz, nemzeti kultúránkhoz, népünk múltjához, a tanult idegen nyelv tanítása során annak kultúrájával és szokásaival is igyekszünk tanítványainkat megismertetni. A leghatékonyabb módszerek és munkaformák alkalmazását igyekszünk alkalmazni tanulóink motiválása során a közös gondolkodásra és cselekvésre ösztönözve őket.
Célunk a kommunikatív nyelvtanítás, melynek lényege, hogy a tanulók bármely szituációban feltalálják magukat, és merjenek kommunikálni. Fontos, hogy gyakorlatban alkalmazható aktív tudást szerezzenek passzív tudás helyett. Iskolánkban az első osztálytól angol vagy német nyelvet tanulhatnak diákjaink. Első és második évfolyamon heti egy órában játékos formában ismerkednek az angol vagy német nyelvvel: megtanulnak köszönni, bemutatkozni, megismerik a számokat 1-10-ig, színeket, gyümölcsöket, állatokat, valamint a családdal és környezetünkkel kapcsolatos dolgok angol nevét. A harmadik évfolyamon már heti két órában tanulják a nyelvet, az első két évben tanult témakörök szókincsét folyamatosan bővítve. A negyedik évfolyamtól kezdve heti három nyelvóra szerepel az órarendben. A tanulók képességek szerinti csoportokban folytatják a nyelvtanulást. Negyedik osztályban még mindig fontos szerepet játszik a játékos tanulás, de itt már a nyelvtan is a tananyag része. Az általunk használt tankönyvek ismeretanyaga egymásra épül, és a mindennapi szituációkban hasznosítható tudást nyújt. Ötödik osztálytól a legjobb képességű tanulók rendelkezésére az órarendi tanórákon túl plusz órákat biztosítunk, hogy nyelvtudásukat még eredményesebben elsajátítsák.
Legfontosabb feladataink a következők:
- Mind a hangos, mind a néma értő olvasás fejlesztése, ezzel együtt a szövegértési- és szövegalkotási képesség fejlesztése.
- A szóbeli kifejezőképesség fejlesztése.
- Az előző évi eredmények ismeretében folyamatos felkészülés az idegen nyelvi mérésre.
- Az alsós és felsős tananyag összehangolása, az átmenet megkönnyítése.
- A tanulók ismeretszintjének folyamatos mérése, ellenőrzése, a hiányok pótlása.
- A lemorzsolódás csökkentése, felzárkóztatás és tehetséggondozás.
- A kulcskompetenciák és tantárgyi koncentráció fejlesztése.
- A nyelvoktatás hatékonyságának javítása és az idegen nyelvi kommunikáció fejlesztése.
- A helyes emberi magatartásra nevelés.
Bonafert-Somogyi Zsuzsanna
munkaközösség-vezető